Η ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής με βάση την Θρησκεία
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΗΣΤΗΜΙΟ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και ανθρωπολογίας
Σταυρούλα Σχοινά
Έτος : 2020-2021
Με βάση όσα διάβασα από το σύγγραμμα " Το
χρονικό της τέχνης " παρατηρούμε ότι υπάρχει μια μεγάλη μεταβολή στην
αρχιτεκτονική και διακόσμηση των ναών κατά τον Γοτθικό Ρυθμό. Αρχικά οι αρχιτέκτονες
ανακάλυψαν νέες μεθόδους στην δημιουργία σκεπής για τους Ναούς. Όλα αυτά
γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν στην βόρεια Γαλλία. Η γενική παρατήρηση είναι ότι
οι ναοί αρχίζουν να γίνονται πιο λεπτεπίλεπτοι στην αρχιτεκτονική τους και στην
διακόσμηση σε σχέση με τους ναούς της ρομανικής εκκλησίας που είναι πιο βαριοί
και πέτρινοι. Πιο συγκεκριμένα με βάση τον Γοτθικό ρυθμό ανακάλυψαν ότι η
μέθοδος της θολωτής σκεπής με τόξα θα μπορούσε να εξελιχτεί με μεγαλύτερο εύρος και θα μπορούσαν να
στήσουν πιο λεπτούς πεσσούς .Επίσης οι βαριοί πέτρινοι τοίχοι ήταν άχρηστοι και
στην θέση της μπορούσαν να μπουν μεγάλα παράθυρα. Ακόμα ο θόλος ήταν
συγκεκριμένο το ύψος ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο. Η τεχνική του θόλου
ονομάστηκε οξυκόρυφης αψίδα δηλαδή με λίγα λόγια αν η αψίδα ήθελαν να φτάσει
πιο ψηλά έπρεπε μα κάνουν την αψίδα πιο οξεία εγκαταλείποντας την στρογγυλή
αψίδα. Επίσης παρατηρήθηκε ότι οι βαριοί θόλοι και οι πέτρινοι τοίχοι ήταν η
αιτία που πίεζαν προς τα κάτω αλλά και τα πλάγια. Για αυτό η αιχμηρή αψίδα ήταν
προτιμότερη από την ημικύκλια. Επιπρόσθετα παρατηρούμε τις ‘’ιπτάμενες’’
αντηρίδες. Οι αντηρίδες χτίζονταν απ’ έξω από τον ναό και έδιναν την εντύπωση
ότι η εκκλησία αιωρούνταν. Τέλος ως προς
την διακόσμηση το εσωτερικό μοιάζει να διαμορφώνεται από λεπτούς κιονίσκους και
νευρώσεις και όλες αυτές οι αλλαγές βοηθούσαν να εκμηδενίσουν την απόσταση της
εκκλησίας και του Θεού από τον άνθρωπο.
Πιο συγκεκριμένα θα αναφερθώ σε κάποια
παραδείγματα ναών ως προς την αρχιτεκτονική τους. Πιο συγκεκριμένα τον Αββαείο του
Μουρμπάχ με την Παναγία των Παρισιών. Το
Αββαείο του Μουρμπάχ έχει κτιστεί με βάση τον ρομανικό ρυθμό ενώ η
Παναγία των Παρισίων είναι χτισμένη με βάση τον γοτθικό ρυθμό. Στον ρομανικό
ρυθμό παρατηρούνται μεγάλα ογκώδη κτήρια. Όπως ακριβώς το Αββαείο του Μπουρμπάχ
το κτήριο είναι ένας πέτρινος πύργος με λιγοστά διακοσμητικά και μετρημένα
παράθυρα. Αντίθετα στην Παναγία των Παρισίων βλέπουμε μια διαφορετική διάταξη
των πυλών αλλά και των παραθύρων είναι πιο ανάλαφρα γεμάτο χάρη. Τέλος σύμφωνα
με τον ρομανικό ρυθμό αυτά τα μεγάλα και ογκώδη, πέτρινά και επιβλητικά κτήρια
δημιούργησαν στους πιστούς μια απόσταση και τον φόβο μεταξύ του Θεού και
ανθρώπου. Αντίθετα στην Παναγία Παρισίων διαλαλούν την δόξα των ουρανών δηλαδή
σταματά αυτή την απόσταση του Θεού και ανθρώπου και πια ο πιστός δεν
επισκέπτεται έναν ναό απόμακρο από αυτόν.
αρκετά καλό άρθρο
ΑπάντησηΔιαγραφή