Αναδρομή στην αρχιτεκτονική των Ιερών ναών
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΗΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα κοινωνικής θεολογίας και θρησκειολογίας
Σταυρούλα Σχοινά
Έτος : 2020- 2021
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που άντλησα από το σύγγραμμα’’ το χρονικό της τέχνης’’ κατάλαβα ότι χρειάστηκε αρκετός καιρός αλλά και διάφορες τεχνικές έτσι ώστε να δημιουργήσουν τα παρακάτω μεγαλοπρεπή κτίσματα. Όπως του Αγίου Τροφίμου στην Άρλ στην Γαλλία , την αναπαράσταση του ευαγγελίου από την Νομαρχιακή βιβλιοθήκης και τέλος το Αββαείο του Murdach στην Αλσατία.
Αρχικά στην Γαλλία
πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο ρυθμός που ανεγείρονται τα κτίρια είναι γνωστός ως νορμανδικός
στην Αγγλία . Επίσης παρατηρούμε ότι συχνά οι εκκλησίες ήταν αυτές που ήταν
πέτρινες πολύ μεγάλες έτσι ώστε να γίνονται αντιληπτές από όλους ακόμα και σε
ακτίνα πολλών χιλιομέτρων. Όπως γίνεται κατανοητό ήταν ορόσημο για όλους . Για
αυτό το λόγο το χτίσιμο ενός καθεδρικού
ναού έπαιρναν πολλά χρόνια. Αρχικά θα
αναφερθώ στο Αββαείο του Murdach υπάρχουν λοιπόν πολύ
λίγες διακοσμήσεις και μετρημένα παράθυρα
αλλά κυρίως φαίνονται σαν στέρεοι πύργοι που θυμίζουν μεσαιωνικό
κάστρο. Επίσης η εκκλησία σε αυτούς τους τόπους που ζούσαν χωρικοί και
πολεμιστές που μόλις είχαν προσηλυτίσει εκφράζουν την έννοια της
Στρατευόμενης Εκκλησίας. Παρατηρείται πως
οι αρχιτέκτονες προσπαθούσαν να βρουν έναν σωστό τρόπο οικοδόμησης της οροφής
της εκκλησίας αυτές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ξύλινες αλλά αντιμετώπιζαν το πρόβλημα το ότι σε περίπτωση φωτιάς
καταστρέφονταν πολύ εύκολα. Αυτό που τελικά επικράτησε από τους Νορμανδούς
αρχιτέκτονες ήταν ότι γεφύρωσαν την απόσταση με μερικά στέρεα τόξα και κάλυπταν
τα ενδιάμεσα με ελαφρύτερο υλικό . Επιπρόσθετα θα αναφερθώ στον Άγιο Τρόφιμο
στην Άρλ εδώ βλέπουμε ότι έχουμε μια πιο ρομαντική εκκλησία. Πιο συγκεκριμένα η
είσοδος της εκκλησίας χτίστηκε τον
δωδέκατο αιώνα και είναι ένα από τα ολοκληρωμένα δείγματα και μοιάζει με την ρωμαϊκή αψίδα του
θριάμβου. Πιο λεπτομερώς βλέπουμε στην είσοδο σύμβολα τεσσάρων Ευαγγελιστών του
Ιωάννη, του Μάρκου και του Ματθαίου. Δηλαδή το λιοντάρι του Μάρκου, ο άγγελος
του Ματθαίου τέλος ο αετός στον Ιωάννη.
Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ στην Αναπαράσταση του Ευαγγελίου από την Νομαρχιακή βιβλιοθήκη της Στουτγάρδης. Την περίοδο των σταυροφοριών
βλέπουμε ότι οι καλλιτέχνες προσπαθούν να μιμηθούν και να συναγωνιστούν τα
εικονίσματα της Ανατολικής Εκκλησίας. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζει την
ευρωπαϊκή τέχνη. Η εικόνα του Ευαγγελίου
από την Νομαρχιακή βιβλιοθήκη φαίνεται
σχεδόν ακίνητη και αλόγιστη. Βλέπουμε
την Παναγία κατά μέτωπο με τα χέρια της υψωμένα σε χειρονομία έκπληξης
ενώ η περιστερά του Αγ. Πνεύματος κατεβαίνει
από ψηλά. Ο άγγελος φαίνεται σε κατατομή με δεξί περί σε θέση που η
μεσαιωνική τέχνη, σημαίνει ότι μιλά. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί ένα συνδυασμό
παραδοσιακών και ιερών συμβόλων.
Κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω ότι από αυτά τα τρία δημιουργικά βλέπουμε την
ανάπτυξη και την ανάπτυξη και την δημιουργία του πολιτισμού. Όπως για
παράδειγμα αυτό το προβληματισμό των αρχιτεκτόνων για την δημιουργία μιας
σκεπής στον ναό που μετά το πέρας του χρόνου και τις πολλές δοκιμές κατάφεραν
να δημιουργήσουν αυτά τα σημαντικά και
ιστορικά κτίσματα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου